الگوریتم های گوگل بدون دانش فنی

از سیر تا پیاز الگوریتم های گوگل، از ابتدا تا 2024!

اگر بازیکنان سرشناس و مهم تیم به بازیکنی پاس بدهند، مسلما امتیاز آن بازیکن بیشتر می شود و نسبت به بازیکنان دیگر در رتبه بالاتری قرار می گیرد. هر بار که گوگل اهمیت یک صفحه وب را بازبینی می کند، باید به طور همزمان اهمیت تمام صفحات لینک شده را بازبینی کند. اتفاق افتاده است که کلمه کلیدی را جستجو کردید و وارد سایتی شدید اما محتوای مورد نظر را پیدا نکردید. یک سری سایت هایی هستند که کلمات کلیدی پرکاربرد را برای سایت خود و صفحات آن استفاده می کنند تا جستجو ها را از آن خود کنند. بنابراین بالا بودن نرخ کلیک یکی از فاکتورهای مهم در افزایش رتبه‌ی سایت شما در صفحه‌ی نتایج جست و جوست. حتما بارها و بارها این را شنیده اید که در اینترنت مطالب به راحتی کپی می شود و در سایتی دیگر قرار می گیرد.

بررسی الگوریتم های مورد استفاده موتورجستجو گوگل و رعایت آنها بسیار مهم است اما در مقابل رعایت نکردن آن و یا در واقع به بازی گرفتن آن نیز به همان اندازه مهم خواهد بود. اگر به رتبه بندی بالای سایت خود اهمیت می‌دهید رعایت الگوریتم‌های جدید گوگل در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستحجو بسیار موثر خواهد بود. این الگوریتم گوگل برای پاداش دادن به محتوای ارزشمند بررسی محصولات با کیفیت طراحی شده و بررسی های محصول بی‌کیفیت، ضعیف یا سطحی که فاقد جزئیات هستند ممکن است با افت رتبه مواجه شوند. اساساً، این الگوریتم با هدف کمک به کاربرانی که به دنبال یافتن نظرات مفید و ارزشمند درباره محصولاتی که به دنبال خرید آنها هستند طراحی شده است. هر بهبودی در نتایج جستجوی گوگل تحت یک فرآیند ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که نتایج مرتبط‌تر و مفیدتری ارائه می‌دهند.

صفحاتی که لینک‌های بیشتری از صفحات معتبر دریافت می‌کنند، معمولا رتبه بالاتری در نتایج جستجو کسب می‌کنند. گوگل، بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان، از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای نمایش بهترین نتایج جستجو به کاربران استفاده می‌کند. الگوریتم هایی که به طور مداوم در حال تغییر و بهبود هستند تا بتوانند نیازهای روزافزون کاربران را برآورده کنند. این الگوریتم به عنوان یک تغییر مهم در سیاست رتبه‌بندی گوگل معرفی می‌شود؛ به این صورت که رتبه‌بندی را از نسخه دسکتاپ به نسخه موبایل تغییر می‌دهد. از آنجا که کاربران بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند، در نتیجه باید بهترین تجربه را هم از این موضوع کسب کنند که این الگوریتم روی این قضیه خیلی تمرکز دارد. انجام این کار باعث می‌شود دانش معنایی گوگل تا حد زیادی ارتقا پیدا کند، جستجوی بین‌المللی بیشتر شود و بین متن و محتوا ارتباط عمیق‌تری شکل بگیرد.

همچنین روش‌های سئو سایت همواره در حال تغییر هستند و این تغییرات به‌خاطر به‌روزرسانی‌های مکرر الگوریتم‌های گوگل است. گوگل الگوریتم‌های جدیدی را معرفی کرده است که نقش‌های خاصی در بهبود نتایج جستجو دارند. به روز رسانی های معروف به “فانتوم” عمدتاً برای بهبود کیفیت وب سایت ها و در نتیجه کیفیت نتایج جستجو انجام شده است. الگوریتم اصلی یا همان هسته توسط گوگل بارها و بارها برای این منظور تنظیم می شود. گوگل اعلام نکرده است که کدام عناصر وب سایت در این آپدیت ها تحت تأثیر قرار میگیرند. به‌روزرسانی Mobilegeddon تأثیر قابل‌توجهی بر وب‌سایت‌هایی داشت که برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه نشده بودند و بر اهمیت داشتن یک وب‌سایت سازگار با موبایل برای بهبود تجربه کاربر و حفظ دید موتورهای جستجو تأکید کرد.

الگوریتم مدیک یک الگوریتم وسیع و هسته‌ای است که سایت‌های زیادی را تحت تأثیر قرار داد و منجر به تغییرات زیادی در رتبه‌بندی شد. جالب است که این تنها الگوریتمی‌است که فقط یک حوزه و موضوع مشخص را هدف گرفته؛ حوزه پزشکی و احتمالاً دلیل آن حفظ کاربران از اطلاعات پزشکی غلط و اشتباه است. این به‌روزرسانی در سال 2018 در همه کشورها و همه زبان‌ها اعمال شد و همه وبلاگ‌ها، سایت‌های پزشکی، سبک زندگی و مشاورین سلامت را شامل شد. هرچند نیمی‌از سایت‌هایی که تحت تأثیر قرار گرفتند هم موضوعاتی غیرپزشکی و سلامتی داشتند. امروزه در همه موضوعات هزاران سایت وجود دارد که برای رتبه بالاتر با هم رقابت می‌کنند.

در این صورت بازدیدکنندگان از نتایجی که می‌بینند خوشحال می‌شوند و این امر می‌تواند همیشه یک سیگنال مثبت در جهت رتبه بندی گوگل به شمار رود. گوگل در سال‌های اخیر مفهوم سودمند بودن را نیز به این الگوریتم‌ها اضافه کرده است و نحوه کار الگوریتم گوگل مدیک نیز به همین صورت است. حال ممکن است این محتواها در زمینه فعالیت‌های مالی باشند یا در زمینه فعالیت‌های سلامتی، هر چه که سودمندتر باشند برای گوگل و الگوریتم گوگل مدیک مهم‌تر خواهند بود. الگوریتم برت گوگل کلمات وارد شده به گوگل را با سایر کلمات و عبارت موجود در متن‌ها بررسی می‌کند. در نتیجه دیگر کلمات با کلمات مقایسه نمی‌شوند و یک کلمه ممکن است با یک عبارت که مفهوم یکسانی با آن کلمه داشته باشد مقایسه شود.

هرکدام از الگوریتم جدید گوگل برای سئو ، صفحات سایت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و با اعداد از پیش تعیین شده، مشخص می‌کنند که هر سایت چه ارزشی از نظر آن‌ها دارد. در نتیجه بررسی تمامی این ربات‌ها، یک عدد نهایی حاصل می‌شود که نشان می‌دهد از نظر انواع الگوریتم های گوگل چه ارزشی داشته‌اند. الگوریتم E-A-T مبتنی بر سه عامل است که گوگل برای اندازه گیری اعتماد وب سایت یا مارک شما استفاده می کند. گوگل ادعا می کند” همه چیز در مورد اطلاع کاربران موتورهای جستجو است تا ما بهترین تجربه را در اختیار مشتریان خود قرار دهیم. 28 ژانویه  2009،یکی از کارمندان گوگل الگوریتم Vince را ارائه داد که گوگل را دستخوش تغییرات زیادی کرد. برای صفحات طراحی شده که می‌خواهند از تکنیک کلاه سیاه یا همان تکنیک‌های اسپم و تقلبی استفاده کنند، گوگل خیلی راحت از طریق این الگوریتم آنها را شناسایی می‌کند.

الگوریتم گوگل یکی از قدرتمندترین الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۳ برای نظارت بر وب سایت‌های فروشگاهی معرفی شد. این الگوریتم‌ها با هدف ایجاد فضایی بهتر برای کاربران و اطمینان از دسترسی به اطلاعات دقیق و معتبر طراحی شده‌اند. با پیروی از این راهنماها، نویسندگان و وب‌سایت‌ها می‌توانند محتوای با کیفیت‌تری تولید کنند و در نتیجه، رتبه‌بندی بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کنند. هدف الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل، دسته‌بندی مطالب سایت‌ها و کمک هر چه بیشتر به مخاطب در یافتن اطلاعات مدنظر است. روزانه حجم بسیار زیادی از اطلاعات در سایت‌های مختلف بارگذاری می‌شوند که این شبکه جهانی وب را به یک کتابخانه بی‌انتها تبدیل می‌کند.

سایت‌های سنتی که مخاطبانشان افراد محله خودشان بودند توانستند از میان افراد همان محله مخاطب جذب کنند. الگوریتم کبوتر گوگل بر اساس لوکیشن کاربران، مرتبط‌ترین نتایج را نمایش می‌دهد. بعد از معرفی دو الگوریتم پاندا و پنگوئن، سایت‌های زیادی با از دست دادن رتبه مواجه شدند که پس از تصمیم به استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه دیگری گرفتند. آن‌ها سعی کردند با توجه بیش از حد به کمیت‌ها خود را به رتبه های بالاتر برسانند، مانند استفاده زیاد از لینک، استفاده زیاد از کلمات کلیدی و همچنین استفاده از کلمات کلیدی در دامنه سایت که واقعا موفق هم بودند. در این موقعیت بود که گوگل الگوریتم EMD را در سال 2012 منتشر شد و در این سال‌ها بارها آپدیت شده و بهبود یافته است.

برت از رویکردی بر پایه شبکه‌های عصبی برای پردازش زبان عامیانه استفاده می‌کند و توانایی درک مفهوم کلمات در یک جمله و ارتباط آنها با یکدیگر را دارد. این الگوریتم از روش یادگیری نظارتی بر روی حجم زیادی از داده‌های متنی استفاده می‌کند تا بتواند الگوهای اساسی و ارتباطات معنایی را در متون زبانی انسانی یاد بگیرد. این الگوریتم موظف به شناسایی و درک کلمات اضافی مانند حروف اضافه و روابط معنایی در متن‌ها است تا بتواند نتایج جستجو را به شکل دقیق‌تری نمایش دهد. گوگل با استفاده از این الگوریتم سایت های اسپم را شناسایی می کند و رتبه آن ها در صفحه نتایج کاهش می دهد. سایت های اسپم، سایت هایی هستند که بدون اجازه برای کاربران خود تبلیغات و یا اطلاع رسانی ارسال می کنند.

این الگوریتم بخشی از دستورالعمل‌های رتبه‌بندی کیفیت گوگل (Google’s Quality Rater Guidelines) است و به بهبود نتایج جستجو کمک می‌کند. این الگوریتم یکی از مهمترین الگوریتم های گوگل است که در بهبود کیفیت جستجو به‌کار می‌رود. این الگوریتم محتواهای ناکارآمد و اسپمی (هرزنامه) را شناسایی کرده و آن‌ها را فیلتر می‌کند. همچنین بررسی می‌کند تا مطمئن شود نتایجی که از جستجوی گوگل به‌دست آمده‌اند تا حد ممکن محتواهای با کیفیتی پایین، غلط و ناکارآمد نبوده و تا حد امکان، مطالب ارائه شده دقیق، ارزشمند و مطابق با خواسته کاربران باشند. همچنین کرالرهای گوگل به‌خوبی می‌توانند سایت‌هایی که تبلیغات آزاردهنده‌ای در ابتدای صفحه خود قرار داده‌اند را شناسایی کنند و به‌عنوان یک فاکتور منفی در رتبه‌بندی درنظر بگیرند. این الگوریتم کمک می‌کند تا کاربری که به‌عنوان مثال با موبایل وارد چنین سایت‌هایی می‌شود، 4 الی 5 بار برای رسیدن به محتوای موردنیاز خود اسکرول نکند و تجربه کاربری بهتری داشته باشد.

در 10 آگوست 2009، گوگل الگوریتم کافئین را معرفی کرد تا آن را به یکی از تاریخ ساز ترین الگوریتم های گوگل تبدیل کند. البته به روز رسانی الگوریتم کافئین آنقدر گسترده بود که گوگل ماه هایی زیادی آن را با عنوان “Googel Developer Preview” در تبلیغات خود به کار می برد. این تغییر به حدی قابل توجه بود که می توان از آن به عنوان اتفاقی تاریخی یاد کرد. پس از این اتفاق طرفداران گوگل برای رسیدن به اهداف و جست و جو های خود دیگر محدود به رایانه نبوند، آن ها این قابلیت را داشتند که در هر زمان و هر مکان به کمک گوگل به سوالات خود جوابی قانع کننده دهند. برای جلب اعتماد الگوریتم E-A-T باید محتوای به روز، اطلاعات مبتنی بر واقعیت، پیوندهای با کیفیت، جزئیات آدرس و تماس، استفاده از لینک های داخلی و خارجی و … را مد نظر قرار دهید.

این الگوریتم از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل جستجوهای گذشته برای بهبود نتایج استفاده می‌کند. از این طریق، وقتی کاربر چیزی را جستجو می‌کند، موتور جستجوی گوگل حتی معنی کلماتی را که نمی‌داند با استفاده از یادگیری ماشین حدس می‌زند یا کلمات مشابه و مترادف آن را جستجو می‌کند تا متناسب‌ترین نتایج را ارائه دهد. تنها راه سئو کردن محتوا برای این الگوریتم، بالا بردن کیفیت مفهومی محتوا است. الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم‌ های گوگل است که اثر آن به‌خصوص روی وب سایت‌های فروشگاهی، بسیار محسوس‌تر از وب سایت‌های دیگر است. این موضوع باعث می‌شد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در مورد خرید محصول را به دست آورند. هدف این الگوریتم، افزایش سرعت ایندکس‌گذاری محتواها در موتور جستجوی گوگل بود.

الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تمرکز ویژه‌ای روی بهبود تجربه‌ی افرادی که از موبایل برای دسترسی به وب سایت‌ها استفاده می‌کنند. پیج رنک یکی از اولین الگوریتم های گوگل است که لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی کردند. برای سازگاری وب‌سایت خود با الگوریتم‌های گوگل، باید بر روی ارائه محتوای باکیفیت، تجربه کاربری عالی، و ایجاد اعتبار تمرکز کنید. این شامل مواردی مانند تولید محتوای اصلی و مفید، بهینه‌سازی سرعت بارگذاری صفحات، بهبود طراحی و ناوبری وب‌سایت، و دریافت لینک‌های باکیفیت از سایر وب‌سایت‌های معتبر می‌شود. همچنین، باید از تکنیک‌های کلاه سیاه سئو که ممکن است منجر به جریمه شدن توسط گوگل شوند، خودداری کنید. الگوریتم کبوتر با معرفی در سال 2014، یکی از الگوریتم‌های مهم جستجوی گوگل، برای بهبود نتایج جستجوی محلی و افزایش دقت در ارائه اطلاعات مرتبط با مکان‌های نزدیک به کاربران ایجاد شده است.

با استفاده از ابزار Google’s Mobile-Friendly Test می‌توانید بررسی کنید که آیا وب‌سایت شما برای موبایل مناسب است یا خیر. در سال 2024، الگوریتم های گوگل در سازماندهی صفحات در نتایج جستجو حتی پیشرفته تر شده اند. این الگوریتم‌ها، همراه با سیستم‌های یادگیری ماشین، به تجزیه و تحلیل و ارزیابی صفحات وب کمک می‌کنند تا مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را به کاربران ارائه دهند. الگوریتمی که با هدف درک بهتر معنای عبارت‌های جستجو و ارائه نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تر به کاربران طراحی شده است. الگوریتم دزد دریایی گوگل، یکی از ابزارهای قدرتمند این موتور جستجو برای مبارزه با دزدی محتوا و نقض حق تکثیر است.

در صورتی که الگوریتم تأثیر متن‌ها را نسبت به کلمه جست‌وجو شده مثبت قلمداد کند در نتایج جست‌وجو این موارد نشان داده می‌شود. بر اساس ادعای گوگل به ازای هر 10 جست‌وجوی انجام شده، 1 عدد تحت تأثیر الگوریتم BERT قرار گرفته است. در نتیجه کلمات و حروف اضافه مانند “برای ” و “از” را در یک عبارت تشخیص داده و آن‌ها را در نتایج خود لحاظ نمی‌کند. هدف گوگل از این کار این بود که نتایج معتبرتر و بهتر را به کاربران خود ارائه دهد. با این حال گوگل به دلیل تعداد کاربران بالایی که دارد از این الگوریتم در فواصل زمانی کوتاه‌تری استفاده می‌کند. الگوریتم طرح بندی، نسبت به سایت هایی که بیش از حد تبلیغات استفاده می‌کنند حساس است.

الگوریتم گورخر همچنین سعی دارد بهترین فروشگاه‌ها را برای خرید محصولات خاص به کاربران پیشنهاد دهد. هدف اصلی الگوریتم های گوگل بهبود کیفیت نتایج جستجو و ارائه اطلاعات دقیق و مفید به کاربران است. این الگوریتم‌ها محتوا و ساختار وب‌سایت‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند چقدر مهم و ارزشمند هستند، که به گوگل کمک می‌کند آنها را در نتایج جستجو رتبه‌بندی کند. الگوریتم پیج لایوت (Page Layout Algorithm) یکی از الگوریتم‌های گوگل است که در ژانویه 2012 معرفی شد. هدف اصلی این الگوریتم بهبود تجربه کاربری با تمرکز بر چیدمان صفحات وب و به ویژه بررسی میزان تبلیغات در قسمت بالای صفحه (above the fold) است.

یافتن اطلاعات مفید و کاربردی در شبکه جهانی وب، موضوعی است که بسیاری از ما اهمیت آن را می دانیم. طبق اطلاعات موسسه تحقیقاتی اینترنتی Netcraft، تقریباً 150،000،000 وب سایت فعال امروز در اینترنت وجود دارد. به طور کلی در گوگل، جستجوی همه سایت ها برای یافتن اطلاعات مفید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالی که نوآوری‌های قبلی مبتنی بر یادگیری ماشین بر اساس چندین مدل آموزش دیده برای وظایف مختلف هستند، هدف در MUM استفاده از تنها یک مدل برای همه وظایف مربوط به نمایه‌سازی، بازیابی اطلاعات و رتبه‌بندی سایت‌ها است. ساده‌سازی مدل‌های یادگیری ماشینی مزایای زیادی برای عملکرد جستجو دارد، اما قبل از اینکه بتوانید به طور کامل متوجه شوید که یک تغییر عمده MUM چه چیزی را نشان می‌دهد، ابتدا باید بفهمید که در اینجا با چه چیزی سروکار داریم.

الگوریتم تجربه صفحه مسائل مربوط به تجربه کاربر مانند زمان بارگذاری، سرعت بهینه‌سازی تلفن همراه و سرعت  تصاویر را بررسی می‌کند. بهترین راه برای نظارت بر عملکرد تجربه صفحه از طریق Core Web Vitals گوگل بوده که از طریق موتور جستجوی گوگل قابل دسترسی است. الگوریتم پنگوئن (Penguin)، یکی از بروزرسانی‌های تاثیرگذار در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ انجام شد. در آن زمان، انتشار این بروزرسانی تأثیرات گسترده‌ای بر بسیاری از وب‌سایت‌ها داشت و راهی برای مبارزه با اسپم‌های سایت محسوب می‌شد. الگوریتم پنگوئن با تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها الگوریتم اصلی PageRank را هدف قرار داد. با ارائه الگوریتم پنگوئن، کیفیت بک لینک جایگاه مهم‌تری از میزان بک لینک پیدا کرد و کیفیت از کمیت پیشی گرفت.

اگر وب‌سایت شما محصولاتی مانند داروها را عرضه می‌کند که ممکن است بر سلامت افراد تأثیر بگذارد، از کیفیت محتوای خود در مورد آن محصول اطمینان حاصل کنید. از طرف دیگر، این الگوریتم به وب‌سایت‌ها نیز امکان می‌دهد تا با مراعات اعتدال، تبلیغات خود را در ابتدای صفحه قرار دهند و از تأثیر منفی این الگوریتم جلوگیری کنند. طبیعتا نباید انتظار داشته باشید بعد از راه اندازی وب سایتتان در صفحه اول نمایش نشان داده شوید. این الگوریتم  بر اساس فاکتورهای خاص خود تشخیص می دهد که شخص تخصص کافی دارد یا خیر. بنابراین محتوایی که برای سایت خود تولید می کنید باید توسط شخص متخصص نوشته شود تا در گوگل رتبه بهتری بگیرد. شاید برایتان عجیب باشد، اما در گذشته صفحه نتایج گوگل بخش های مختلف را از هم جدا نمی کرد.

الگوریتم Caffeine «کافئین» از آپدیت‌های مهم الگوریتم‌های گوگل بود که در سال ۲۰۰۹ مطرح و چند ماه بعد در سال ۲۰۱۰ ارائه شد. این الگوریتم نوعی سیستم ایندکس کردن جدید برای صفحات و وب‌سایت‌های مختلف ارائه می‌داد. از سال ۱۹۹۸ که این موتور جستجو برای اولین بار شروع به کار کرد تا سال ۲۰۲۴ که گوگل یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجوی دنیاست، این الگوریتم‌ها پویاتر، کاربردی‌تر و متناسب‌تر با شرایط فعلی شده‌اند. الگوریتم‌های گوگل به قواعد و قانون‌هایی گفته می‌شود که گوگل برای امتیازدهی به وب‌سایت‌ها از آن‌ها استفاده می‌کند. اما منظور از آپدیت گوگل که در برخی موارد به‌ اشتباه به‌جای الگوریتم مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌روزرسانی‌های هسته‌ی گوگل است. فرد با هدف مبارزه با محتوای بی کیفیت و تبلیغاتی، به بهبود کیفیت نتایج جستجو پرداخت.


https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/